31 januari 2025

Digitale nalatenschap

Na uw overlijden is het de vraag wat er moet gebeuren met uw digitale nalatenschap. Dat is ook de centrale vraag in de nieuwe campagne ‘Data na de dood’ van de Alliantie Digitaal Samenleven. De campagne biedt consumenten een handige checklist, een stappenplan en meer informatie over hoe zij hun digitale nalatenschap kunnen regelen. Zo'n 85 procent van de bevolking heeft hun digitale nalatenschap niet op orde. Zij hebben niet geregeld wat er met hun mails, accounts op social media  en digitale foto’s moet gebeuren als zij zijn overleden. En wie heeft er eigenlijk toegang tot hun mobiele telefoon of laptop als zij er niet meer zijn?

Stappenplan en checklist

De campagne moet er voor zorgen dat mensen hier meer over gaan nadenken. Consumenten kunnen daarbij gebruik maken van een stappenplan met daarin ook checklist. Deze zijn inmiddels ook op Notaris.nl te vinden. Op de checklist kunt u aangeven van welke social media kanalen u gebruik maakt of bij welke verzekeringsmaatschappijen u een overeenkomst heeft. Of wellicht heeft u een account op Strava?

Aangezien veel digitaal verloopt en er minder administratie in huis te vinden is, is het belangrijk dat u hier aandacht aan besteedt. Dat voorkomt dat uw erfgenamen spoorzoekers worden en niet weten waar te beginnen met de afwikkeling van de nalatenschap.

Met vriendelijke groet,

Geertje Dantuma, notaris

Wilt u meer weten ?

Lees dan verder op onze site of neem dan direct contact op met deNotarissen.

Contact opnemen

Wilt u hierover meer advies?

Neem  contact met ons op. We vertellen u graag meer over uw opties en onze oplossingen daarvoor.

Bel 0347 323 050, of laat ons u terugbellen.

Aan een advies zijn kosten verbonden.

Contact