Koopakte

Huis kopen: koopakte

Bij de aankoop of verkoop van een huis, appartement of bedrijfspand is de notaris op een aantal punten belangrijk voor u. Het opmaken van de koopakte, de leveringsakte of de hypotheekakte zijn diensten die wij leveren. We gaan hier in op de koopakte.

"Na de aankoop van het huis begint u met het tekenen van de koopovereenkomst. Meestal maakt de makelaar de koopakte. Als er geen makelaar betrokken is bij de transactie dan maakt de notaris de koopakte op.”

mr. Geertje Dantuma

Notaris te Vianen

Koopovereenkomst en koopakte

Na de aankoop van het huis begint u met het tekenen van de koopovereenkomst. Meestal maakt de makelaar de koopakte. Is er geen makelaar betrokken bij de transactie? Dan maakt de notaris de koopakte op. Hoewel u altijd 3 dagen bedenktijd heeft, is de koop hiermee in principe definitief. Bij nieuwbouw is de bedenktijd vaak zelfs 7 dagen. 

Notariskosten aankoop huis

De kosten zijn meestal voor rekening van de koper. Dit wordt aangegeven met 'kosten koper' of 'k.k.'. Dat zijn de kosten van:

  • de leveringsakte;
  • de kadasterkosten voor inschrijving van de akte
  • de overdrachtsbelasting.

Laat u hierover goed informeren, wij staan u graag te woord.

Vrij op naam

Soms wordt ‘vrij op naam’ geleverd. Bij nieuwbouw is dit zeer gebruikelijk. Dit betekent dat de verkoper alle kosten betaalt die betrekking hebben op de levering. Hierbij moet u denken aan de kosten van de leveringsakte, de inschrijfkosten bij het kadaster, en overdrachtsbelasting en/of BTW.

Kosten voor uw situatie

Er zijn echter ook andere constructies mogelijk. Als geen ander weten wij welke constructie voor u het voordeligst is. Wij rekenen graag voor u wat het u precies kost. En adviseren u over de juiste keuze voor uw situatie.

Wilt u hierover meer advies?

Neem contact met ons op.

Bel 0347 323 050, of laat ons u terugbellen.

Aan een advies zijn kosten verbonden.