11 maart 2019

Testament gemaakt bij een notaris die met de praktijk is gestopt?

Heeft u in het verleden een testament gemaakt bij een notaris die met pensioen is gegaan? Of heeft u een testament gemaakt bij een ander notariskantoor dan bij u in de buurt? Geen probleem!

Ieder testament wordt geregistreerd bij het Centraal Testamentenregister. Dat register geeft op verzoek na overlijden inlichtingen of er door de overledene een testament is gemaakt en bij welke notaris. Uw erfgenamen kunnen dus op die manier achterhalen of er een testament is en waar het testament is gemaakt. Als u bijvoorbeeld een testament in Groningen heeft gemaakt, maar uw nabestaanden gaan naar de notaris in Vianen, dan vraagt ons kantoor het testament op bij de notaris in Groningen.

 

Als u bij leven uw testament wilt wijzigen, kunt u dat bij een notaris naar keuze doen. Dus u hoeft niet per se terug naar de notaris waar u eerder een testament heeft gemaakt. U kunt het testament aanvullen of helemaal wijzigen, dat hangt van uw wensen af. Indien een testament wordt aangevuld, dan geldt het eerste testament ook nog steeds. Na uw overlijden moet er dan met twee testamenten rekening worden gehouden, namelijk met het eerste en met het later opgestelde testament. Dat er dan twee testamenten zijn, blijkt ook uit de inlichtingen die het Centraal Testamentenregister dan verstrekt.

Als de notaris met de praktijk is gestopt wordt er altijd een andere notaris aangesteld die de akten onder beheer krijgt. Via notaris.nl (opvolgersachief) is terug te vinden wie de akten onder beheer heeft als opvolger. Dus stel dat u een testament gemaakt heeft bij een notaris die met pensioen is en u heeft geen kopie meer van het testament, dan kunt u via het opvolgersarchief er achter komen bij welke notaris uw testament in bewaring is.

Een notaris houdt de testamenten eerst lange tijd in de kluis op kantoor. Akten die langer dan 20 jaar geleden zijn opgesteld, kunnen door een notaris naar een centraal archief worden overgebracht. Als u een kopie wilt van een testament van lang geleden, kan het daarom voorkomen dat de notaris de akte niet meer op kantoor heeft, maar de akte uit het centraal archief moet opvragen.

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met deNotarissen.

Wilt u meer weten ?

Lees dan verder op onze site of neem dan direct contact op met deNotarissen.

Contact opnemen

Wilt u hierover meer advies?

Neem  contact met ons op. We vertellen u graag meer over uw opties en onze oplossingen daarvoor.

Bel 0347 323 050, of laat ons u terugbellen.

Aan een advies zijn kosten verbonden.

Contact